Syndikalisterna tar strid för pakistanska sjömän
Flera av de 18 pakistanska sjömännen har under varit anställda vid Ånedinlinjen i över 20 år. När de nu sägs upp blir de samtidigt papperslösa.
När syndikalistiska Storstockholms transportsyndikat i dag inledde stridsåtgärder mot Ånedinlinjen handlar konflikten om mer än anställningstrygghet. De 18 pakistanska sjömän som sagts upp av rederiet förlorar inte bara sina arbeten utan även rätten att uppehålla sig i Sverige, eftersom intyganden från arbetsköparen krävs för att Migrationsverket ska förlänga deras uppehållstillstånd.
Med sina dryga 7 år på Ånedinlinjens enda fartyg Birger Jarl, som trafikerar sträckan Stockholm-Mariehamn, tillhör Azhrsaliim Malik nykomlingarna bland de pakistanska anställda. Vissa av dem har arbetat på fartyget i över 20 år, som städare och diskare.
– Det känns inte bra alls, säger han. Jag har arbetat så länge här, mina vänner och mitt sociala liv är här. Vad ska vi göra i Pakistan? Mer än hälften av befolkningen är arbetslös och vi försörjer allihop släktingar och familj.
Rederiet menar att uppsägningarna har sin grund i ett EU-direktiv om sjöfartsstöd från förra året. Enligt detta är måste rederier erlägga sociala avgifter för anställda utanför EES-området, medan personer från EU, Island, Liechtenstein och Norge fortfarande är undantagna.
– Vi tycker naturligtvis väldigt synd om dem, säger Wolfgang Kukol, personalansvarig vid Ånedinlinjen. Men vi har levt ungefär ett halvår med vår merkostnad som är 400 000 kronor i månaden. Om vi går i konkurs får 142 anställda gå, det är pest eller kolera.
Men detta är ett svepskäl menar syndikalistiska Storstockholms transportsyndikat, dit det pakistanska arbetarna enligt egen utsago anslöt sig sedan Seko sjöfolk nekat till att driva fallet.
– De har jobbat upp till 22 år och de har arbetat sig upp till högre löner än dem som kommer som nyanställda. Det blir billigare för rederiet att göra sig av med dem, säger Muhammad Anoushfar från syndikatet.
Detta förenkas av Ånedinlinjen.
– Vi söker kvalificerad personal och har kollektivavtal med Seko. De nya vi anställer kommer att få samma lön, säger Wolfgang Kukol.
När Birger Jarl i dag angjorde land efter en kryssning till Åland möttes de avstigande passagerarna av sambarytmer och flygbladsutdelning. Dessförinnan hade Ånedinlinjens entré blockerats. Företaget har avbrutit förhandlingar med syndikalisterna och Wolfgang Kukol menar att facket borde rikta sitt missnöje mot Rosenbad.
– Frågar du mig så hoppar man på fel person, man borde hoppa på regeringen som har godkänt denna lagändring.
Tidigare har Sjöbefälsförbundet kritiserat lagändringen, med hänvisning till att den diskriminerar just de pakistanska anställda på Ånedinlinjen. Dessa kommer i kläm då EU vill trygga sysselsättningen inom unionen, menar förbundet som uppvaktat infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) i frågan. Och statsrådet ska enligt förbundet ha lovat att begära ett nationellt undantag.
Det är dock inte tillräckligt för syndikalisterna som är fast beslutna att slåss för sina medlemmar.
– De blir inte bara uppsagda, de blir utkastade också, säger Muhammad Anoushfar som utlovar fortsatta och upptrappade stridsåtgärder.