Lärare saknar utbildning om sexuell läggning
Lärarutbildningarna runt om i landet gör inte tillräckligt för att förbereda blivande lärare på hur de ska hantera frågor om sexuell läggning och homofobi. Det visar rapporten En utmaning för heteronormen. Över 90 procent av de tillfrågade anser att yrkesutbildningen inte har gett tillräckliga kunskaper för att hantera den här typen av frågor.
En ny termin har börjat i landets skolor, men flertalet elever kommer att mötas av lärare med bristande hbt-kunskaper. Många lärare anser att de inte fått de kunskaper de behöver för att hantera frågor om sexuell läggning och homofobi. Det visar rapporten En utmaning för heteronormen. Hela 92 procent av dem som tillfrågades svarade att de inte fått den kunskap de behövde efter avslutad utbildning.
– Jag är inte förvånad över resultatet, även om det är problematiskt. Det var nog ungefär vad jag väntat mig, säger Jenny Sahlström, författare till rapporten.
Rapporten visar också att 98 procent av de tillfrågade lärarna inte ansåg att de, under sin yrkesverksamma tid, fått nödvändig kompetensutveckling för hantering av frågor om sexuell läggning och homofobi.
– Jag tror att det beror på att frågan om sexuell läggning och homofobi inte är prioriterad i skolan. Det, tillsammans med skolans dåliga resurser, kan vara orsaken till att lärarna inte får den kompetens de behöver, säger Jenny Sahlström.
Rapporten är skriven inom ramarna för projektet Under Ytan, som pågår till och med sista april nästa år. Projektet är ett samarbete mellan en rad olika parter, bland annat RFSL, Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet.
– Jag önskar att rapporten ska leda till att olika huvudmän tar sitt arbetsgivaransvar och ger personal inom utbildningsväsendet de resurser och den utbildning som krävs för att lärarna ska kunna hantera frågor om sexuell läggning och homofobi, säger Maria Karlsson som jobbar för Lärarförbundet och är projektledare för Under Ytan.
Hon menar att Lärarförbundet är med och lyfter fram frågor om heteronormativitet, men att de som intresseorganisation inte kan gå in och påverka lärarutbildningarnas utformning. Maria Karlsson tror att rapporten kommer att lyfta fram de här frågorna ytterligare.
– Rapporten har nyligen kommit, den kommer att spridas genom projektet Under Ytan och de organisationer som samverkar i arbetet. Projektet Under Ytan lyfter dessa frågor, som tidigare inte fått tillräckligt med uppmärksamhet, säger hon.
På Lärarhögskolan, som också är med i projektet, har man börjat arbetet för att införa frågor om sexualitet och homofobi i undervisningen.
Love Nordenmark, jämställdhetsexpert på Lärarhögskolan, berättar att man haft en rad olika seminarier och utbildningar för både personal och studenter.
– Målet är att frågor om sexuell läggning, homofobi och heteronormativitet ska ingå som en obligatorisk del i lärarutbildningen. Men man får strida för att uppnå lika villkor för alla och än är vi inte där, säger hon.
I dag erbjuder Lärarhögskolan de studenter och verksamma lärare (personal som är intresserad) en fristående fempoängskurs under namnet Normalitet och sexualitet i skolan.
[email protected]
Mer om projektet Under Ytan finns på www.ytan.se. Där kan man också ladda ner rapporten En utmaning för heteronormen.