Stockholms Fria

Skarpnäck och Bagarmossen kan komma att byggas ihop

Söderortsbon Barbro Lindkvist hittade information om planer att bygga bostäder och en bilväg mellan Skarpnäck och Bagarmossen. Hon tipsade Bagisbloggen, som skrev om det på sin hemsida. Nu har frågan blivit ett hett debattämne för de boende i området.”När jag såg det här ville jag informera folk och ge dem en chans att säga vad de tycker”, säger hon.

Barbro Lindkvist kände till byggplanerna för Skarpnäck och Bagarmossen innan de lokala politikerna var insatta i frågan. Själv tycker hon att de ska känna till vad som händer i sitt eget distrikt.

– Jag kunde ta reda på den här informationen på Insyn Stockholm (Stockholms stads hemsida för medborgarinsyn i politiska beslut). Om jag kunde hitta den, borde lokalpolitikerna också känna till planerna, säger hon.

Barbro Lindkvist är kritisk till de förslag på bebyggelse som hittills har lagts fram i form av ritningar från ett flertal arkitektfirmor. Ritningarna kommer på uppdrag av Stockholms stad och hela projektet syftar till att förtäta de båda förorterna och binda de samman med hjälp av en stor väg och ett flertal nya lägenhetshus. Barbro Lindkvist, som själv är boende i Bagarmossen, är rädd för att hennes närmiljö kommer att drabbas.

– Jag förstår att det behövs bostäder, det är inget snack om saken. Men det finns också en risk att de bygger bort grönområdena, säger hon.

Daniel Forslund (FP), som sitter i Farsta stadsdelsnämnd, menar att frågan är så färsk att den är just nu bara är i början av en lång process.

– Det var inte förankrat i stadsdelsnämnden. Så när det här kom ut var det lika nytt för oss som för dem som bor i området. De här arkitetsförslagen var inte avsedda att publiceras utåt, innan de hade beretts inne i stadshuset och exploateringskontoret. Men nu lade de här arkitektfirmorna ut ritningar själva. 

– Det som är lite tokigt är att det går att förväxlas som ett färdigt förslag bara för att det finns bilder, men så är det inte. Det är allra första idéstadiet.

Han ställer sig positiv till en framtida bebyggelse där den är planerad, främst vid Bergholmsskolan i Bagarmossen. Däremot är han osäker på bilvägen.

– När det gäller bilvägen måste det utredas så att vi kan ta ställning till om den behövs, säger han.

Monica Attebrant från Naturskyddsföreningen i Söderort anser att både bebyggelsen och en framtida väg bör undvikas för att bäst bevara en bra miljö för de boende i området.

– Vilka kommer att använda vägen om de bygger den? Jag undrar om det är tillräckligt många. Och byggnationer kommer att innebära att de kommer att ta de resterande få grönområdena som finns kvar i Skarpnäcksområdet. Det går inte att bebygga allting, för då finns det ingen trivsel kvar. Och vilka kommer vilja bo där då?

Den 16 juni hölls ett öppet möte där politikerna från Skarpnäcks stadsdelsnämnd diskuterade frågan med folk i närområdet. Det samlades omkring 150 personer för att diskutera och ställa frågor till politikerna.

– Det kom fram bra förslag under mötet, bland annat att bilda någon slags boendekommitté eller samrådsgrupper och det är någonting som vi stödjer, säger Daniel Forslund.

Barbro Lindkvist, som var med på mötet, efterlyser en ordentlig översiktsplan för byggnationen, något som i nuläget saknas. Att låta nya bostäder ta över hennes grönskande omgivning är i alla fall inget hon vill.

– Jag vill inte förlora det som är unikt med bagis. De gröna lungorna eller andningshålen mellan husen som jag tycker är en förebild för Stockholm, säger hon. 

Fakta: 

Tre förslag för området har hittills presenterats av separata arkitektfirmor. Samtliga förslag syftar till att förtäta Skarpnäck och Bagarmossen genom nya bostäder och eventuellt en bilväg. Bostäderna kommer framför allt att vara belägna kring Bergholmsskolan i Bagarmossen.

Stadsbyggnadskontoret väntar på att Stadsbyggnadsnämnden ska lämna över ärendet i höst. Då kommer att de titta på förutsättningarna för byggnation kring Bergholmsskolan och övriga kopplingar till staden som presenteras i en planprocess.

Ännu finns det ingen färdig plan och byggnationen förväntas komma igång om två till tre år.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ståupparen med hjärnkoll

Han är komiker, föreläsare, organisationskonsult och författare. Mångsysslaren Mike Florette har hunnit med mycket under sina drygt 27 år i branschen. Just nu är han ute på vägarna och föreläser om sin nya bok ”Oväder i hjärnan– klimathot på jobbet”. I boken förklarar han för stressiga företag och organisationer hur hjärnan fungerar .

Stockholms län sämst på konsumentvägledning

En ny rapport från Konsumentverket visar att den kommunala konsumentvägledningen fortsätter att minska. Värst är det i Stockholms län, där 14 procent av invånarna saknar konsumentvägledning.

– Det är tråkigt för stockholmarna. Det är också anmärkningsvärt att Stockholms län som är så stort inte vill satsa på det här, säger Annika Wilow Sundh, ordförande i konsumentvägledarnas förening.

Huddinge bäst på krav – Stockholm sämst

Huddinge kommun har den miljövänligaste maten i länet. I alla fall om man ser till hur många krav-certifierade förskolor det finns i kommunen. Sedan 2008 har drygt 44 förskolor certifierats. Bland Stockholm stads förskolor är siffran däremot nattsvart. Endast sju av dem är kravmärkta.

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

© 2024 Stockholms Fria