Stockholms Fria

Första miljarden på väg till Förbifart Stockholm

Nästa år ges drygt 1,2 miljarder från trängselskatten tillbaka till Stockholm, vilket är dubbelt så mycket som tidigare år. Nästan allt går till att finansiera Förbifart Stockholm. "Ett stort svek mot folkomröstningsresultatet", säger Göran Folin från Alternativ stad.

I finansminister Anders Borgs budget har 1 239 miljoner av inbetalda trängselskatter öronmärks för satsningar på infrastruktur i Stockholm. 

Exakt vad just den aktuella miljarden ska användas till är ännu oklart, men den borgerliga alliansen är sedan tidigare överens om att trängselskatterna ska finansiera 22 av 28 miljarder som Förbifart Stockholm är tänkt att kosta att bygga.

Ett beslut som upprör miljörörelsen.

– Det är fel ur många synvinklar och det är ett stort jävla svek mot folkomröstningen, där ja-sidan vann genom att lova satsningar på främst kollektivtrafiken, säger Göran Folin från Alternativ Stad.

Dessutom påpekar Göran Folin att det på valsedeln stod att ”intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar”.

– Nu går nästan inget till kollektivtrafiken.

Även Beatrice Sundberg från Naturskyddsföreningen i Stockholm tycker att det är helt fel satsning.

– Vi är emot Förbifart Stockholm och var emot att trängselskatterna ska finansiera Förbifart Stockholm när beslutet togs.

Inte heller Samuel Jarrick på organisationen Klimataktion är överförtjust:

– Det är åt helskotta, men det är den här regeringens linje. Om 20 år kommer motorvägsbygget ses som en relik från fossilsamhället. Vi tycker att alla pengar ska gå till kollektivtrafiken.

Riggert Anderson, projektchef på Trafikverket, berättar för SFT att Förbifart Stockholm hittills kostat 470 miljoner kronor och att det första spadtaget väntas tas först i slutet på 2013.

SFT har sökt Allianspartierna för en kommentar.

Fakta: 

<h2>Läs mer om <br>Förbifart Stockholm<br>på vår <a href="http://www.stockholmsfria.nu/tema/foerbifarten">temasida</a>.&nbsp;</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

SL:s chockhöjning

Den 1 september höjs avgiften på SL- korten. Den som behöver ett månadskort blir då tvungen att betala 100 kronor extra för att ta sig runt i kollektivtrafiken. Kritiken har varit massiv och organisationen Planka är övertygade om att beslutet endast leder till att fler nu väljer att hoppa över spärrarna.

”Vi vill ha folkomröstning”

Regeringens budget för 2011 innebär att bygget av Förbifart Stockholm kommer igång. Den finns nu med i budgeten och byggstart planeras till 2012. Men miljörörelsen, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har inte gett upp hoppet om att stoppa bygget genom en folkomröstning.

© 2024 Stockholms Fria