Stockholms Fria

Scenkonst jämställer feministhistoria

De kallar sig papperslösa konstnärer och är intresserade av makt. Ur viljan att inte behöva be om lov föddes PUMA scenkonst. Den 8 mars arrangerar de för första gången vad som ska bli ett återkommande firande av internationella kvinnodagen.

– Vi är väldigt intresserade av makt. Inte nödvändigtvis av att ha det... eller delvis, men mer av hur människor hanterar makt, säger Aurelia Le Huche, som tillsammans med Elin Skärstrand och Saskia Oljelund är konstnärlig ledare för PUMA scenkonst. Under de fyra år som scenkonstgruppen har funnits har de på olika sätt rört sig kring ämnet. Förra året satte de upp sin version av Jeffrey Eugenides roman The virgin suicides. Ur den klassiska berättelsen om Moby Dick uppstod en feministisk version om det mänskliga vansinnet och ur den föddes lopporkestern Moby cunts. De har precis slutfört ett projekt med fokus på främlingsfientlighet i samarbete med gruppen Ur svenska hjärtans djup och jobbar nu med det första av många kommande 8 mars-evenemang. Makt ur olika perspektiv alltså.

Idén ett återkommande 8 mars-evenemang föddes ur arbetet med en uppsättning av Den gula tapeten skriven 1892 av Charlotte Perkins Gilman, som efter en förlossningsdepression blev ordinerad en vilokur och inte fick sysselsätta sig med vare sig fysisk eller intellektuell aktivitet. Precis som boken kommer 8 mars-eventet att kretsa kring synen på kvinnokönets koppling till psykiska sjukdomar och hur det används som maktmedel. Bland annat kommer Karin Johannisson, idéhistoriker och författare kanske mest känd för boken Melankoliska rum, att hålla föreläsning om synen på kvinnan och sjukdomen. Men kvinnliga konstnärers arbetsvillkor är också centralt.

– Det är skrämmande att se hur mycket som fortfarande är aktuellt, säger Aurelia Le Huche på tal om en av de böcker som det kommer att läsas ur under kvällen. Boken, som handlar om kvinnors situation, är skriven 1860.

– Men det är klart, säger Elin Skärstrand, i dag behöver man ju inte skriva under pseudonym... Eller behöver man det? Det vore väldigt skönt att vara snubbe tycker jag ibland, fortsätter hon. Då hade jag kanske fått höras lite mer och förmodligen fått lite mer plats.

– Jo, det är lätt att bli reducerad, antingen är man en arg liten punkartjej eller så är man en ”duktig flicka”, menar Aurelia Le Huche. Båda definitionerna är lika begränsande. Det handlar om att inte få bli sedd för vad man faktiskt gör utan utifrån vem man är.

PUMA scenkonst startade ur just den viljan – att få definiera sig själv och inte behöva vara beroende av någon annan för att kunna göra konst.

– Inom de flesta grupper finns en massa givna maktstrukturer som vi ville komma ifrån, säger Elin Skärstrand. Vi ville försöka utforska andra sätt att arbeta där man inte är beroende av eller kuvad under någon annan, oftast en man.

De menar att Sveriges kulturvärld har väldigt snäva ramar för vad som platsar där och menar att det handlar mycket om att ha jobbat med rätt person och ha rätt utbildning.

– Istället för att se någons talang och vilja! För min del kan det döda så mycket av viljan och självförtroendet, säger Nadja Sjöström.

– Kultursverige är alldeles för byråkratiskt och låst vid ett cv. Det är så otroligt fånigt! Det är inte där i begåvning, konstnärlig kvalitet eller förmåga att verkställa något ligger. Det är väldigt endimensionellt, säger Aurelia Le Huche.

Det övergripande temat för årets firande av internationella kvinnodagen är feminismens första våg. Förutom bokuppläsning och föreläsning kommer kvällen också att innehålla scenkonst, musik, samtal och konst. Gruppen tror att dagens feminister kan lära sig mer om samarbete, organisering och pepp genom att få mer kunskap om sin historia.

– I dag är det ett enormt fokus på att man ska sälja sitt varumärke. Det finns en rädsla för att ingå i en grupp, för då kanske man blir för lik någon annan. Men det är verkligen en kraft man har – att gå ihop och organisera sig, säger Saskia Oljelund.

PUMA scenkonst hoppas också på att kunna inspirera och bidra till en mer jämställd historieskrivning. Det är 19 kvinnor vars texter kommer att läsas under kvällen, politiskt aktiva eller dramatiker. Alla aktiva mellan 1848 och 1921.

– Många av de här kvinnorna var på sin tid mer spelade än Strindberg, påpekar Elin Skärstrand. Nadja Sjöström stämmer in och tillägger:

– Men det är ju ingen som firar Victoria Benedictssons 100-årsdag till exempel!

PUMA scenkonst firar internationella kvinnodagen den 8 mars kl 18–01 på Sidenkällaren, Repslagargatan 15 (T-Slussen). Biljetter bokas på pumascenkonst.org.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Feministfirande i kärlekens tecken

8 mars

På onsdag, inför 8 mars, håller Södra teatern i arrangemanget Kärleken – en fest för feministerna. Tillställningen är tänkt som ett firande av feminismens framgångar och en motståndshandling, samtidigt som det är releasefest för Maria Svelands nya bok Hatet – en bok om antifeminism.

Upp till kamp mot kulturgentrifieringen

Det bästa sättet att oskadliggöra ett hot har visat sig vara att kommersialisera det. Offentliga rum blir till shoppingcentrum, bibliotek läggs ut på entreprenad, motståndskulturer blir till mode och kulturarrangörer blir kulturentreprenörer. Under de sista dagarna av 2011 målas Grundbultens svarta väggar vita. På det golv där tusentals personer mötts och skapat kultur ska nu människor bli till kunder och varor förmedlas. Plåtbokstäverna på dörren som kastats om från tidigare företagsnamn och bildat uppmaningen ”Arg och sne i Stockholm AB” bänds nu bort för att lämna plats åt ny företagslogga. På modekedjorna säljs nitpaj på mellandagsrea, 80-talets punkaffischer har blivit till tryck på trehundrakronorströjor och på stans största klubbscen är punken trendigare än någonsin.

Kvinnornas år i filmvärlden

Priser och nomineringar duggar tätt över kvinnliga filmare i år. Har kvinnors inflytande i filmbranschen ökat eller är det en tillfällig trend? Agneta Mogren är festivalchef på Tempo dokumentärfestival som tog plats i Stockholm förra veckan. Hon menar att jämställdheten är större inom dokumentärfilmen än inom spelfilmen.

© 2024 Stockholms Fria