Stockholms Fria

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Kampen om inkomsterna från trängselskatten hårdnar. I Stockholm kräver såväl opposition som allians att skatten ska kontrolleras regionalt. Samtidigt kopplar regeringen ett starkare grepp om pengarna när man vill se ökade satsningar på tunnelbanetrafiken.

Trängselskatten drar årligen in runt en miljard kronor till statskassan. Pengar som egentligen borde kontrolleras regionalt, menar såväl opposition som allians i Stadshuset. Oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) anser att trängselskatten riskerar att förlora sin legitimitet om inkomsterna används till satsningar utanför regionen.

– Vi vill att trängselskatten ska återinvesteras i Stockolms¿regionen för att förbättra vår miljö, annars finns det risk att folk känner sig lurade.

Hon får medhåll av moderata kommunfullmäktigeledamoten Dennis Wedin.

– Från det att stockholmarna sa ja till trängselskatten så har vi påpekat hur viktigt det är att pengarna går tillbaka till regionen, säger han.

Men regeringen har inte lyssnat på Stockholmspolitikerna. ¿Istället för att gå regionen till mötes fortsätter man att styra över hur inkomsterna från trängselskatten ska användas. I sitt sommartal i förra veckan sa Fredrik Reinfeldt att han vill se en höjning av trängselavgiften för att finansiera ökade satsningar på tunnelbanetrafiken. Något som visserligen välkomnas av politikerna i Stadshuset, men som också ses med en viss skepsis.

– Vi är för en höjning av avgiften så länge inkomsten går till kollektivtrafiken. Det blir problem när man motiverar en regional skatt om det blir ännu en inkomstkälla för staten. Men den linje som statsministern företräder visar att det är motiverat att höja avgiften eftersom den ska gå till en utbyggnad av tunnelbanan, säger Dennis Wedin (M).

På finansdepartementet bemöter man kritiken från Stadshuset genom att hänvisa till pågående utredning.

– Att låta kommuner fatta beslut om trängselskatt är något som just nu utreds och den utredningen vill vi inte föregå, säger Petter Larsson, pressekreterare till finansminister Anders Borg.

Hur pengarna från trängselskatten ska användas är en fråga som debatteras flitigt. Alliansen har lovat att öronmärka stora delar av inkomsterna till finansiering av Förbifart Stockholm. Med höjd trängselavgift hoppas man även kunna satsa på en utbyggd kollektivtrafik. Men oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) är kritisk.

– Jag är skeptisk till att man öronmärker pengar för vissa ändamål. Tänk om en höjd trängselskatt gör att färre åker bil, då kan vi inte finansiera de satsningar vi vill göra, säger hon.

Socialdemokraterna är också för att Förbifarten byggs men till skillnad från alliansen vill Karin Wanngård inte öronmärka några pengar från trängselskatten.

– Förbifarten kommer att kosta närmare 30 miljarder kronor och trängselskatten räcker inte till för finansieringen. Vi behöver ytterligare medel för detta, såsom mer statligt investeringsstöd, säger hon.

Fakta: 

<h2>En statlig utredning har fått i uppdrag att analysera förutsättningarna för, och lämna förslag till, vilka villkor som bör gälla för riksdagens delegation av föreskriftsrätt till kommuner när det gäller trängselskatt. Det vill säga låta kommuner och landsting själva bestämma vad inkomsterna från vägtullar ska användas till. Utredningen väntas bli klar 15 februari 2013.</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria